Неділя, 20.08.2017, 17:30
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Реєстрація | Вхід
Хімічна та біологічна освіта Полтавщини
Форма входу
Меню сайту

Календар
«  Жовтень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31

Архів записів

Друзі сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » 2016 » Жовтень » 23 » ПРО ПРОВЕДЕННЯ ІІ (РАЙОННОГО, МІСЬКОГО) ЕТАПУ ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ УЧНІВСЬКОЇ ОЛІМПІАДИ З БІОЛОГІЇ
12:00
ПРО ПРОВЕДЕННЯ ІІ (РАЙОННОГО, МІСЬКОГО) ЕТАПУ ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ УЧНІВСЬКОЇ ОЛІМПІАДИ З БІОЛОГІЇ

Методичні рекомендації

щодо проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології

 у 2016-2017 навчальному році

            Документом, що визначає мету, завдання, структуру, технологію проведення Всеукраїнських олімпіад є Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності (наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 22.09.2011 № 1099) – далі Положення, яким повинні керуватися оргкомітети та журі під час проведення ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології у 2016- 2017 навчальному році.

1. У ІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології беруть участь учні 8-11 класів, що стали переможцями І етапу.

2. ІІ етап Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології відбудеться 20 листопада 2016 р., відповідно до наказу Департаменту освіти і науки Полтавської обласної державної адміністрації від 19.09.2016 р. № 345 «Про проведення І–ІІ етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад у 2016–2017 навчальному році».

3. Час початку виконання завдань олімпіади о 9.00 год. Тривалість виконання роботи у 8-11 класах з моменту отримання завдань – 3 години (180 хвилин).

4. Оргкомітетам слід забезпечити однакові умови для виконання учасниками запропонованих завдань та дотримання однакових вимог під час перевірки робіт.

5. Аркуші із завданнями копіювати індивідуально для кожного учня. Оргкомітети повинні здійснити всі необхідні заходи для забезпечення секретності змісту завдань та публічно оголосити текст завдань. Для друкування завдань олімпіади необхідно підготувати аркуші розміром А4 з розрахунку:

8  класи  – 7 аркушів А4 на кожного учасника;

9  класи  – 6 аркушів А4 на кожного учасника;

10 класи – 7 аркушів А4 на кожного учасника;

11 класи – 7 аркушів А4 на кожного учасника. З метою економії паперу можна скористатися можливістю друкувати 2 сторінки на одному аркуші.

6. Комплект завдань формується на основі пропозицій  методичної комісії та журі ІІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології. Частина завдань буде вибиратися з банку завдань ІІІ-IV етапів біологічних олімпіад попередніх років, з якими можна ознайомитися на Українському біологічному сайті (www. biology.org.ua).

7. Пароль для відкриття  комплектів  завдань надсилається електронною поштою згідно з алгоритмом (Додаток 9), визначеним наказом Департаменту освіти і науки Полтавської обласної державної адміністрації від 19.09.2016 р. № 345 «Про проведення І–ІІ етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад у 2016–2017 навчальному році» фахівцю міського або районного відділів (управлінь) освіти, який відповідає за проведення олімпіади з біології і який несе персональну відповідальність за їх секретність до моменту оприлюднення. Прохання до голів організаційних комітетів ознайомитися з алгоритмом дій та чітко його дотримуватись.

8. Завдання ІІ етапу олімпіади з біології, розроблені Полтавським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти ім. М.В. Остроградського, є обов’язковими. Оргкомітети та журі ІІ етапу олімпіад не мають права змінювати (повністю або частково) завдання та оприлюднювати їх зміст раніше, ніж це визначено графіком та умовами проведення олімпіади.

9. Під час визначення переможців змагань рекомендуємо дотримуватися вимог п. 5.4 чинного Положення, зокрема вимоги, що переможцем не може бути учасник, який за сумарним результатом виступів на всіх обов’язкових турах відповідного етапу олімпіади набрав менше, ніж третину від максимально можливої сумарної кількості балів, якщо інше не передбачено районними (міськими) Положеннями про проведення ІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів. Нагадуємо, що організаційний комітет і журі олімпіади – колегіальний орган, тому всі спірні питання врегульовуються шляхом голосування. Рішення приймаються ті, за які проголосувала більша кількість присутніх.

Загальна характеристика змісту та структури комплекту завдань

1. Теоретичні завдання – тести трьох рівнів складності (А, Б, В), завдання з відкритою відповіддю та задачі.

1.1. Тестові завдання групи А передбачають вибір однієї правильної відповіді із чотирьох запропонованих.

1.2. Тестові завдання групи Б передбачають вибір усіх можливих правильних відповідей із п’яти запропонованих (кількість правильних відповідей може бути від однієї до п’яти).

1.3. Тестові завдання групи В містять завдання, одне або декілька, до поставленої умови. Це завдання: з вибором однієї або кількох правильних відповідей; на встановлення відповідності; на встановлення правильної послідовності; на визначення правильності наведених пояснень, припущень, тверджень тощо.

2. Практичні завдання  –  комплект завдань для кожного класу включає дві (у 8 класі – три) експериментальні задачі  з різних розділів біології, тематика яких   визначається  межами шкільної програми з біології відповідного класу, включаючи теми, що вивчались у попередніх класах. Експериментальна задача містить опис певного невеликого експерименту, з малюнками, схемами, таблицями тощо.

Прочитавши запропонований текст завдання учень має

зрозуміти:

  1. мету експерименту;
  2. логіку послідовності його проведення;
  3. роль кожного етапу (а також елементу, використаного приладу чи об’єкту тощо) у отриманні кінцевого результату експерименту;
  4. висновки, сформульовані за результатами експерименту;

оцінити:

  1. чи досягнута мета експерименту;
  2. наскільки вірними (коректними) є сформульовані висновки;
  3. чи ґрунтуються сформульовані висновки на реально отриманих експериментальних результатах;
  4. практичне значення отриманих результатів;

вміти:

  1. відповісти на тестові запитання до експериментальної задачі (об’єкту, мети, ходу роботи, висновків тощо);
  2. побудувати графік (принцип побудови якого буде запропонований);
  3. розв’язати  задачу;
  4. провести певні розрахунки;
  5. зробити власний висновок за результатами експерименту;
  6. визначити за сформульованими в роботі висновками який експериментальний результат має бути при постановці певного етапу експерименту.

        3. На примірниках завдань вказано спосіб відповіді до кожного виду роботи. Максимальна кількість балів за всю олімпіадну роботу - 100.

        4. Кількісний склад завдань:

Клас

Теоретичний тур

Практичний тур

Завдання групи А

 Завдання групи Б

Завдання групи В

Завдання групи А

Завдання групи Б

8

11

11

9

2

1

9

10

10

10

1

1

10

10

10

10

1

1 (задача)

11

10

10

10

1

1 (задача)

Завдання щодо підготовки учнів до Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології

           Зміст завдань ґрунтується на знаннях матеріалу, визначеного навчальною програмою з біології, що вже вивчений на час проведення олімпіади (у межах І семестру). Зміст завдань охоплює вивчений матеріал з різних розділів біології, включаючи теми, що вивчались у попередніх класах.   

              Завдання ІІ етапу олімпіади базуються на знаннях  і навичках, набутих учнями в різних видах навчальної діяльності та на попередніх етапах олімпіади, і передбачають:

фактичні, понятійні та теоретичні знання:

  • знання основних біологічних термінів, понять, законів, теорій;
  •  знання методів біологічних досліджень, ознак живих організмів, рівнів організації живої матерії;

- знання хімічного складу живих систем, функціонального значення хімічних елементів і речовин;

- знання особливостей будови і життєдіяльності клітин, основних груп організмів;

- знання особливостей процесів обміну речовин автотрофних і гетеротрофних організмів;

- знання основних форм розмноження та особливостей індивідуального  розвитку організмів;

- знання закономірностей спадковості і мінливості організмів;

- знання суті біологічних явищ, їх закономірностей;

уміння:

- розпізнавати і порівнювати особливості будови і життєдіяльності різних типів клітин, основних груп організмів, типи і фази поділу клітин;

- установлювати взаємозв’язок: між будовою і функціями органел клітини, тканин, органів; особливостями будови і способом життя організмів; середовищем існування й пристосованістю організмів;

- класифікувати і систематизувати;

- аналізувати, робити припущення та висновки;

- застосовувати знання: для обґрунтування заходів охорони видів рослин, тварин, та їх угруповань; для профілактики захворювань, надання першої допомоги;  для розв’язання вправ з молекулярної біології і задач з генетики.

Клас

Тема

8

Біологія рослин. Біологія тварин. Біологія людини.

9

Біологія рослин. Біологія тварин. Біологія людини.

10

Біологія рослин. Біологія тварин. Біологія людини. Основні властивості організмів. Універсальні властивості організмів (клітина).

11

Біологія рослин. Біологія тварин. Біологія людини. Основні властивості організмів. Універсальні властивості організмів (клітина). Генетика. Селекція. Розмноження та індивідуальний розвиток організмів. Вірусологія.

           Рекомендуємо вчителям удосконалити роботу щодо підготовки учнів до олімпіади, для чого  приділяти увагу вивченню біологічних процесів, що відбуваються при будь-яких порушеннях в організмі, формуванню навичок спостереження біологічних явищ і процесів. Спрямувати підготовку учнів на поглиблення знань про еволюційні теорії виникнення людини та формування органічного світу. Бажано опрацювати з учнями олімпіадні завдання ІІ та ІІІ етапів попередніх років. Спрямувати роботу на формування практичних навичок учнів, у тому числі щодо роботи зі статистичними даними.

   Література для підготовки до олімпіади

  1. Біологічні олімпіади школярів: Навчально-методичний посібник/ Л.С. Ващенко, О.В. Данилова, М.Ю. Макарчук, В.О. Мотузний – К.: Ґенеза, 2002. –288с.
  2. Підготовка учнів до біологічних олімпіад/ О.В. Данилова, К.М. Задорожний, Д.А. Бабанов. С.А. Данилов – Х.: Вид. група «Основа», 2004. –112с. – (Серія «Бібліотека журналу “Біологія”»; Вип..1(13)).
  3. Олімпіади з біології для школярів / О.В. Данилова, К.М. Задорожний, Д.А. Бабанов. С.А. Данилов – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – 256с.
  4. Сучасна біологія. Тести теоретичної частини І, ІІ, ІV-VII міжнародних біологічних олімпіад (укр./англ. мовами)/ С.В.Страшко, Л.А. Животовська, М.В. Гринева – К.: Вища школа, 2006.
  5. Олімпіадний мінімум. Біологія людини. – /А.О.Чернінський/ Х.:Вид. група «Основа», 2013.- 303.
  6. Збірник завдань з біології для підготовки учнів до І-ІІІ етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад. Посібник для учнів та вчителів/ Г.В.Міхєєва.- Вижниця:Черемош,2012.-181с.
  7. Всеукраїнська біологічна олімпіада. http://biology.org.ua/index.php?subj=vbo&lang=ukr&chapter=olimp
  8. Всеукраїнська біологічна олімпіада. Правила, програма, рекомендації. http://biology.org.ua/files/BioOlimp_Program.pdf

      9. Біологічна література. Український біологічний сайт. http://biology.org.ua/index.php?subj=main&lang=ukr&chapter=lib

 

 

Методист відділу природничо- математичних

дисциплін та технологій ПОІППО ім. М.В. Остроградського                                                                                                    В. І. Бур’ян

 

Переглядів: 845 | Додав: Адмін | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0

Хімія
Безкоштовний хостинг uCoz