Неділя, 25.06.2017, 09:08
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Реєстрація | Вхід
Хімічна та біологічна освіта Полтавщини
Форма входу
Меню сайту

Календар
«  Серпень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031

Архів записів

Друзі сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » 2016 » Серпень » 24 » Про організацію навчально-виховного процесу з хімії в загальноосвітніх навчальних закладах Полтавської області у 2016-2017 навчальному році
11:00
Про організацію навчально-виховного процесу з хімії в загальноосвітніх навчальних закладах Полтавської області у 2016-2017 навчальному році

        Хімічна освіта в сучасному світі спрямована на розвиток і саморозвиток учнів відповідно до їхніх власних потреб та уподобань. Підґрунтям та джерелом для особистісного розвитку стають не тільки предметні знання, уміння та навички, а й досвід особистості з оволодіння ними. Суспільство вимагає від освітньої галузі створення умов, за яких дитина засвоює культурні цінності та опановує різноманітні види діяльності, набуває знань та умінь, які необхідні їй для життя та реалізації себе в сучасному суспільстві.

         Якість освіти залежить від багатьох чинників: відповідності сучасних навчальних програм до потреб суспільства, досконалості форм та методів навчання, використання сучасних педагогічних технологій, професійної майстерності педагогів, необхідного матеріального забезпечення тощо. Перехід на новий Державний стандарт повної та базової освіти, впровадження компетентнісного підходу до навчання є складовими реформи системи освіти України. Відповідно до нової освітньої парадигми, особистість, що навчається, сама будує власний освітній процес, а найважливішою функцією педагога є стимулювання і підтримка самоосвіти та саморозвитку. Оновлення цілей та змісту навчання, зокрема з хімії, потребує оновлення методичного інструментарію вчителя, переходу до системного використання більш ефективних педагогічних технологій, націлених на організацію продуктивної освітньої діяльності учнів.

         Підвищення професійного рівня вчителів позитивно впливає на ефективність навчального процесу, показником якого є результативна участь школярів у олімпіадах, конкурсах тощо. Слід зазначити систематичну й наполегливу роботу вчителів області щодо виявлення та розвитку здібних учнів. Команда Полтавської області на IV етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії у 2015/2016 н.р. (м. Дніпропетровськ) у складі 7 учнів гідно представила Полтавщину. Всі учасники здобули призові місця: Гукало Ольга, учениця 8 класу Оржицької загальноосвітньої школи імені І. Я. Франка – І місце (учитель Гукало В. А.), Безкоровайний Станіслав, учень 8 класу Полтавського багатопрофільного ліцею № 1 імені І. П. Котляревського – ІІ місце (учитель Воробйова Л. Л.), Данилейко Кирило, учень 9 класу Кременчуцького ліцею № 4 – І місце (учитель Джавахішвілі С. Г.), Іваниця Микита, учень 10 класу Полтавської гімназії № 17 – ІІІ місце (учитель Недоруб О. Ю.), Кваша Денис, учень 10 класу Лубенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 – ІІІ місце (учитель Волошина І. В.), Лисенко Владислав, учень 11 класу Полтавської загальноосвітньої школи № 10 імені В. Г. Короленка  ІІ місце  (учитель Рева Н. І.), Попов Іоанн, учень 11 класу Кременчуцького ліцею № 4 – ІІІ місце (учитель Джавахішвілі С. Г.).

         Третій рік поспіль команда Полтавської області бере участь у Всеукраїнському турнірі юних хіміків, яку готує Недоруб Олександр Юрійович, учитель хімії Полтавської гімназії № 17 Полтавської міської ради Полтавської області. Результатом плідної та систематичної підготовки стало ІІІ місце, яке посіла наша команда на цьогорічному турнірі (м. Чернівці). До складу команди Полтавської області «НЕОС» входили: Іваниця Микита – учень 10 класу Полтавської гімназії № 17 Полтавської міської ради Полтавської області, Лисенко Владислав – учень 11 класу Полтавської загальноосвітньої школи І‑ІІІ ступенів № 10 імені В. Г. Короленка, Кваша Денис – учень 10 класу Лубенської загальноосвітньої школи І‑ІІІ ступенів № 2 Лубенської міської ради Полтавської області. Відзначимо, що окрім нагородження командними дипломами, члени журі нагородили Іваницю Микиту та Квашу Дениса дипломами ІІІ ступеня в особистій першості.

I. Навчально-методичне забезпечення шкільного курсу Хімія

         Навчання хімії у загальноосвітніх навчальних закладах у 2016-2017 навчальному році у 7, 8 класах здійснюватиметься відповідно до нової редакції Державного стандарту («Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти», затверджений постановою КМУ від 23.11.2011 р. №1392, http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/ derjavni.html), у 9 – 11 класах – за Державним стандартом базової і повної середньої освіти від 14.01.2004 №24.

Програми і підручники, рекомендовані Міністерством освіти і науки України для використання у загальноосвітніх навчальних закладах:

Таблиця 1

Клас

Програма

 

К-ть год. на тиждень

Підручники

1

2

3

4

ОСНОВНА ШКОЛА: загальноосвітні навчальні заклади

7

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи. – К.: Освіта, 2013. http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html (нова навчальна програма, затверджена наказом Міністерства № 664 від 26.06.2012 зі змінами, затвердженими наказом Міністерства № 585 від 29.05.2015).

1,5

Відповідно до замовлення навчального закладу на електронному репозитарії:

«Хімія» підручник для 7 класу ЗНЗ (авт. Попель П.П., Крикля Л.С.).

«Хімія» підручник для 7 класу ЗНЗ (авт. Лашевська Г.А., Лашевська А.А.).

«Хімія» підручник для 7 класу ЗНЗ (авт. Ярошенко О.Г.).

«Хімія» підручник для 7 класу ЗНЗ (авт. Дячук Л.С., Гладюк М.М.).

«Хімія» підручник для 7 класу ЗНЗ (авт. Савчин М.-В.М.).

«Хімія» підручник для 7 класу ЗНЗ (авт. Коваленко В.С., Ляшенко А.Х.).

«Хімія» підручник для 7 класу ЗНЗ (авт. Буринська Н.М.).

«Хімія» підручник для 7 класу ЗНЗ (авт. Григорович О.В.).

«Хімія» підручник для 7 класу ЗНЗ (авт. Василенко С.В., Коваль Я.Ю.).

8

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи. – К.: Освіта, 2013. http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html (нова навчальна програма, затверджена наказом Міністерства № 664 від 26.06.2012 зі змінами, затвердженими наказом Міністерства № 585 від 29.05.2015).

2

Відповідно до замовлення навчального закладу на електронному репозитарії:

 «Хімія» підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Лашевська Г. А., Лашевська А. А.).

«Хімія» підручник для 8 класу загальноосвітніх навч. закладів (авт. Попель П. П., Крикля Л. С.).

«Хімія» підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Гранкіна Т. М.).

«Хімія» підручник для 8 класу загальноосвітніх навч. закладів (авт. Дячук Л.С., Гладюк М.М.). «Хімія» підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Савчин М. М.).

«Хімія» підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Ярошенко О. Г.).

 «Хімія» підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Буринська Н. М.).

«Хімія» підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Григорович О. В.).

9

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Хімія. 7-9 класи. –  К.: Ірпінь: Перун, 2005. http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/chemistry-7-9.pdf

2

Буринська, Н. М., Величко, Л. П. Хімія : 9 : підручн. для загальноосвіт. навч. закл. / Н. М. Буринська, Л. П. Величко – К. ; Ірпінь : Перун, 2009. – 232 с. : іл.

Лашевська, Г.А.. Хімія : 9 кл. : Підручн. для загальноосвіт. навч. закл. – К. : Генеза, 2009. – 280 с. : іл..

Попель, П. П. Хімія : підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П. П. Попель, Л. С. Крикля – К.: ВЦ «Академія», 2009. – 232 с.

Ярошенко, О. Г. Хімія : підруч. для 9 кл. загально освіт. навч. закл. / О. Г. Ярошенко – К. : Освіта, 2009. – 223с.

ОСНОВНА ШКОЛА: загальноосвітні навчальні заклади з поглибленим вивченням предмета

8

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів із поглибленим вивченням предметів

http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/ximiya%281%29.pdf

4

Рекомендований підручник:

«Хімія для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням хімії» підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Бутенко А. М.).

9

Програма для 8-9 класів з поглибленим вивченням хімії - «Збірник навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням предметів природничо-математичного та технологічного циклу». – К.: Вікторія, 2009.

http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/chemistry.pdf

4

Рекомендований підручник:

Попель, П. П. Хімія : підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П. П. Попель, Л. С. Крикля – К. : ВЦ «Академія», 2009. – 232 с.

 

ОСНОВНА ШКОЛА: спеціалізовані школи з поглибленим вивченням іноземних мов

9

Хімія. 7-11 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів  – К.: Ірпінь: Перун, 2005.

1,5

Буринська, Н. М., Величко, Л.П. Хімія : 9 : підруч. для загальноосвіт. навч. закл./ Н. М. Буринська, Л. П. Величко – К. ; Ірпінь : Перун, 2009. – 232 с. : іл.

Лашевська, Г.А.. Хімія : 9 кл. : Підручн. для загальноосвіт. навч. закл. – К. : Генеза, 2009. – 280 с. : іл..

Ярошенко, О. Г. Хімія : підруч. для 9 кл. загально освіт. навч. закл. / О. Г. Ярошенко – К. : Освіта, 2009. – 223 с.

СТАРША ШКОЛА: рівень стандарту

10

Програма з хімії для  10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту         (зі змінами, затвердженими наказом МОН України № 826 від14.07.2016)

http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html

1

1.     Хімія : Підручн. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : ВЦ «Академія», 2010. – 208 с.

2.     Хімія : Підручн. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту, академічний рівень) / О. Г. Ярошенко. – К. : Грамота, 20101. – 224 с.

11

Програма з хімії для  10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту         (зі змінами, затвердженими наказом МОН України № 826 від14.07.2016)

http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html

1

1.     Хімія : Підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл.  (рівень стандарту) / О. Г. Ярошенко. – К. : Грамота, 2011. – 232 с.

2.     Хімія : Підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. : рівень стандарту / Г. А. Лашевська, А. А. Лашевська. – К. : Ґенеза, 2011. – 160 с.

СТАРША ШКОЛА: академічний рівень

10

 

Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень та поглиблене вивчення. – Тернопіль : Мандрівець, 2011. – С. 30-39.

http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/himia-ak.pdf

1 (+1)

1.     Хімія : Підручн. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. / П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : ВЦ «Академія», 2010. – 208 с.

2.     Хімія : Підручн. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. (рівень стандарту, академічний рівень) / О. Г. Ярошенко. – К. : Грамота, 20101. – 224 с.

 

11

Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень та поглиблене вивчення. – Тернопіль : Мандрівець, 2011. – С. 40-61.

http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/himia-ak.pdf

2

1.     Хімія : Підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. : акад. рівень. / Л. П. Величко. – К. : Освіта, 2011. – 222 с.

2.     Хімія : Підручн. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. (академічний рівень) / П. П. Попель, Л. С. Крикля. – К. : ВЦ «Академія», 2011. – 352 с.

 

СТАРША ШКОЛА: профільний рівень, поглиблене вивчення

10

Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень та поглиблене вивчення. – Тернопіль : Мандрівець, 2011. – С. 68-97

http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/himia-pr.pdf;

http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/himia-pogl.pdf

4

1. Хімія : підруч. для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл. (профільн. рівень) / [Буринська Н. М., Депутат В. М., Сударева Г. Ф., Чайченко Н. Н. ] ; кер. авторикол. Буринська Н. М. – К. : Педагогічна думка, 2010. – 352 с.

11

Програми для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень та поглиблене вивчення. – Тернопіль : Мандрівець, 2011. – С. 98-129

http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/himia-pr.pdf;

http://mon.gov.ua/content/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B0/himia-pogl.pdf

6

1. Хімія:підруч. для 11 кл. загальноосвіт. навч. закладів: профіл. рівень / Л. П. Величко,  Н. М. Буринська. – К: Школяр, 2013. – 384 с. : іл..

Для вищих навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації  чинною є програма з хімії 2010 року (лист ІМЗО від 01.03.2016 №2.1/10-370). Посилання на лист і програму:http://www.imzo.gov.ua/2016/03/01/list-imzo-vid-1-03-2016-2-1-10-370-pro-vikoristannya-navchalnih-program-u-2015-2016-navchalnomu-rotsi/

 

 

 

 

 

       

 

  У разі затримки із доставкою підручників користуватися підручниками хімії минулих років випуску (лише для 7-го класу), електронними версіями нових підручників (для 8-го класу) та електронними додатками до підручників. Доцільним є використання зошитів із друкованою основою (особливо за відсутності підручників) для проведення практичних робіт або робочих зошитів «три в одному» (робочий зошит + зошит для практичних робіт + зошит для контролю знань), яким надано грифи Міністерства освіти та науки України.

Таблиця 2

                                                                              Розподіл кількості годин на викладання хімії в основній школі          

Клас

7

8

8

(поглиблене вивчення хімії)

9

9

(поглиблене вивчення хімії)

9

(спеціалізовані школи з поглибленим вивченням іноземних мов)

Кількість годин на тиждень

1,5

2

4

2

4

1,5

 

 Таблиця 3

Розподіл кількості годин на викладання хімії в старшій школі

Рівні змісту навчання

Рівень стандарту

Академічний рівень

Профільний рівень

Клас

10

11

10

11

10

11

Кількість годин на тиждень

1

1

1 (+1)*

2

4

6

 

*З метою забезпечення умов для опанування учнями 10 класу змісту хімії на академічному рівні (особливо у класах математичного, фізико-математичного, технологічного профілів навчання), МОН України рекомендує за рахунок варіативної складової виділити не одну, а дві години на вивчення хімії. У такому разі вчитель використовує програму академічного рівня, збільшуючи пропорційно кількість годин на вивчення окремих тем і розділів програми.

  Програми факультативів та курсів за вибором з хімії, рекомендовані Міністерством освіти і науки України для використання у загальноосвітніх навчальних закладах подані у ЛИСТІ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ №1/9-434 від 17 серпня 2016 року "Про переліки навчальної літератури, що має відповідний гриф Міністерства освіти і науки України, для використання у загальноосвітніх навчальних закладах у 2016/2017 навчальному році"

Зміст програм курсів за вибором і факультативів як і кількість годин і клас, в якому пропонується їх вивчення, є орієнтовним. Учитель має право творчо підходити до реалізації змісту цих програм, ураховуючи кількість годин виділених на вивчення курсу за вибором чи факультативу, інтереси і здібності учнів, потреби регіону, можливості навчального закладу. Окремі розділи запропонованих у збірниках програм можуть вивчатися як самостійні курси за вибором.

          Слід зазначити, що навчальні програми курсів за вибором можна використовувати для проведення факультативних занять і навпаки, програми факультативів можна використовувати для викладання курсів за вибором.

          За рішенням навчального закладу облік занять з курсів за вибором може здійснюватися на окремих сторінках класного журналу або у окремому журналі. Облік факультативних занять здійснюється в окремому журналі. Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів також приймається навчальним закладом.

         Звертаємо увагу, що в організації навчально-виховного процесу потрібно використовувати навчальні програми, підручники та навчально-методичні посібники (робочі зошити, зошити для практичних робіт і лабораторних дослідів, різних видів контролюючих робіт тощо), які мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України, схвалення відповідною комісією Науково-методичної ради з питань освіти.

IІ. Нормативні документи,

що регулюють організацію навчально-виховного процесу з хімії, обумовлюють оформлення кабінетів і відповідної документації, проведення роботи з питань безпеки життєдіяльності на уроках хімії

1.          Положення про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів (Наказ МОНУ від 20.07.2004 р. № 601).

2.          Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці в закладах, установах, організаціях, підприємствах, підпорядкованих Міністерству освіти і науки України (Наказ МОНУ від 18.04.2006 р. № 304, зареєстровано в МінЮстУ від 07.07.2006 р. за № 806/12680).

3.           Інструктивно-методичні матеріали «Безпечне проведення занять у кабінетах природничо-математичного напряму загальноосвітніх навчальних закладів» (Лист МОНМС від  01.02.2012 р. № 1/9-72).

4.           Про використання Інструктивно-методичних матеріалів з питань розроблення інструкцій з безпеки проведення навчально-виховного процесу в кабінетах природничо-математичного напряму (Лист МОНУ  від 17.07.2013 р.  № 1/9-498).

5.          Організація навчання і перевірки знань, проведення інструктажів з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності в загальноосвітніх навчальних закладах (Лист МОНУ від 16.06 2014 р. № 1/9-319).

6.          Про затвердження Типового переліку засобів навчання та обладнання навчального і загального призначення для кабінетів природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів (Наказ МОНУ від 22.06.2016 р. №704)

         З повним текстом інструктивно-методичних матеріалів можна ознайомитись на офіційних веб-сайтах Міністерства освіти і науки www.mon.gov.ua та Інституту модернізації змісту освіти www.imzo.gov.ua.)

ІІІ. Рекомендації по використанню у навчально-виховному процесі реактивів, які визначено як прекурсори

Відповідно до Закону України «Про обіг в Україні наркотичних засобів, психотропних речовин їх аналогів і прекурсорів» і Постанови Кабінету Міністрів України від 5 січня 2011 р. № 4 «Про внесення змін до Постанов Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000 р. № 770 і від 10 жовтня 2007 р. № 1203» деякі хімічні речовини підлягають заходам контролю щодо їх зберігання та обліку. З огляду на зазначене, рекомендуємо не зберігати в навчальному закладі калій перманганат, пропан-2-он, і толуен, а також наголошуємо на необхідності зберігання сульфатної кислоти (водний розчин із  масовою часткою сульфатної кислоти менше 45 %) та хлоридної кислоти (водний розчин із  масовою часткою хлоридної кислоти менше 15 %) та замінити дослід добування кисню з калій перманганату на добування даного газу каталітичним розкладом гідроген пероксиду.

IV. Рекомендації щодо оформлення записів інструктажів з безпеки життєдіяльності на уроках хімії

Звертаємо увагу, на обов’язкове виконання вимог наказу Міністерства освіти і науки України від 18.04.2006  № 304 «Про затвердження Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці в закладах, установах, організаціях, підприємствах, підпорядкованих Міністерству освіти і науки України», який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 07.07.2006 року за № 806/12680 та листа МОН України від 16.06 2014 р. № 1/9-319 «Організація навчання і перевірки знань, проведення інструктажів з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності в загальноосвітніх навчальних закладах». Згідно з цими документами здійснюються такі інструктажі:

Таблиця 4

Оформлення записів інструктажів з БЖД на уроках хімії

Назва інструктажу

Час проведення

Запис про проведення

Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності

Перший урок навчального року

Тільки в журналі реєстрації інструктажів із безпеки життєдіяльності (журнал зберігається в кабінеті хімії)

Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності

На уроці перед початком кожної практичної роботи та лабораторного досліду

У класному журналі на сторінці предмета в графі «Зміст уроку».

Форма запису: «Проведено інструктаж з БЖД»

Позаплановий інструктаж з безпеки життєдіяльності

У разі порушення учнями вимог нормативно-правових актів з охорони  праці, що може призвести чи призвело до травм, аварій, пожеж тощо

У журналі реєстрації інструктажів із безпеки життєдіяльності

Цільовий інструктаж з безпеки життєдіяльності

У разі організації позанавчальних заходів (олімпіади, екскурсії)

У журналі реєстрації інструктажів із безпеки життєдіяльності

V. Оцінювання учнів на уроках хімії, порядок ведення класного журналу

1.     Основними видами оцінювання навчальних досягнень учнів з хімії є поточне та підсумкове (тематичне, семестрове, річне).

2.     Лабораторний дослід з хімії складає тільки частину уроку, оцінювання робіт учнів здійснюється вибірково. Перед початком лабораторного  досліду учитель проводить інструктаж із безпеки життєдіяльності, про що робить запис у класному журналі в графі «Зміст уроку»: Лабораторний дослід № (ставиться номер досліду з навчальної програми, тему досліду можна не зазначати). Проведено інструктаж з БЖД. Наприклад, запис до лабораторного досліду в 7-му класі: Лабораторний дослід №1. Проведено інструктаж з БЖД.

3.     Практична робота з хімії займає весь урок, оцінюванню підлягають усі роботи учнів. На сторінці оцінювання навчальних досягнень учнів робиться вертикальний запис : Практична робота № (ставиться номер роботи з навчальної програми). На початку практичної роботи учитель проводить інструктаж із безпеки життєдіяльності, про що робить запис у класному журналі в графі «Зміст уроку»: Практична робота № (ставиться номер роботи з навчальної програми, та зазначається її тема). Проведено інструктаж з БЖД. Наприклад, запис до практичної роботи в 7-му класі: Практична робота №2. «Дослідження фізичних і хімічних явищ». Проведено інструктаж з БЖД. Не дозволяється практичні роботи та лабораторні досліди підміняти демонстраційним учительським експериментом. За умови відсутності потрібних хімічних реактивів можна замінити їх засобами ужиткової хімії або фармацевтичними препаратами, змінивши технологію проведення досліду, деякі досліди можна замінити доступнішими в умовах конкретної школи або використовувати матеріали «Віртуальної лабораторії».

4.     У новій програмі для 7 та 8 класів введено рубрику «Навчальні проекти», у якій наведено орієнтовні теми проектів. Захисту проектів можна присвятити частину відповідного за змістом уроку (у такому разі в класному журналі у графі «Зміст уроку» робиться запис: «Представлення результатів навчального(их) проекту(ів)» із зазначенням його(їх) тематики) або окремий урок (якщо виконання навчального проекту відбувається на уроці у класному журналі робиться запис: «Навчальний проект» із зазначенням його теми).

5.     Поточна оцінка виставляється до класного журналу в колонку з датою в день проведення уроку, коли здійснювалося оцінювання учня. За наявності виправлених оцінок має стояти підпис учителя, який засвідчує внесені зміни.

6.     Тематична оцінка  виставляється до класного журналу в колонку з надписом Тематична (без дати). При виставленні тематичної оцінки  враховуються  всі види навчальної діяльності, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми та динаміка успішності учнів. Тематична оцінка не підлягає коригуванню.

7.     Семестрова оцінка виставляється без дати до класного журналу в колонку з надписом І семестр, ІІ семестр. Семестрове оцінювання здійснюється наприкінці семестру на підставі тематичних оцінок. При цьому потрібно враховувати динаміку особистих навчальних досягнень учня (учениці) з предмета протягом семестру, важливість теми, тривалість її вивчення, складність змісту тощо. Річне оцінювання здійснюється за результатами семестрового оцінювання. Коригування результатів річного оцінювання здійснюється за результатами повторного семестрового оцінювання, одного або двох семестрів – (наказ МОН України № 762 від 14.07.2015 р.).

8. Розподіл годин у програмах орієнтовний. Учитель може обґрунтовано вносити зміни до розподілу годин, відведених програмою на вивчення окремих тем, змінювати послідовність вивчення питань у межах окремої теми. Розподіл навчальних годин у межах тем здійснюється безпосередньо вчителем. Для тематичного оцінювання, а також  для повторення, узагальнення, аналізу та коригування знань учнів можуть використовуватися резервні години.

9. Кількість письмових робіт має бути збалансованою, розподіл їх за темами навчального матеріалу відповідати методичній доцільності. Не слід зловживати видами робіт контролюючого характеру (особливо під час вивчення хімії у класах, які вивчають хімію на рівні стандарту).

10. Оцінювання навчальних досягнень учнів 9-11 класів на уроках хімії слід здійснювати відповідно до загальних підходів до визначення рівня навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти, відповідно до Загальних критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів [Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (наказ МОНмолодьспорт  України від 13.04.11 року №329) [Електронний ресурс]. – Режим доступу http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/18438/. Наголошуємо, що для учнів 7, 8–х  класів необхідно використовувати нові критерії оцінювання навчальних досягнень (наказ МОНУ від 21.08.2013 р.  №1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти»).

11. Обов’язковим є проведення однієї контрольної роботи на семестр. Контрольні роботи виконуються в  зошиті для контрольних робіт (зошиті для контрольних і практичних робіт) або на окремому аркуші та зберігаються в кабінеті протягом року. Відпрацювання пропущених учнем практичних і контрольних робіт є недоцільним. Оцінка за ведення зошитів з хімії не виставляється.

12. Допустима тривалість підготовки домашніх завдань з усіх предметів: у 7-9 класах – 3 години; 10-11 класах – 4 години ист Міністерства освіти і науки України від 29.10.2007 р. № 1/9-651 «Про обсяг і характер домашніх завдань учнів загальноосвітніх навчальних закладів»).

VI. Національно-патріотичне виховання на уроках хімії

        Зміст шкільної програми з   хімії дає змогу розкрити сутність хімічних знань в усіх вимірах: культурному, соціальному, економічному, екологічному. У навчальному змісті курсу хімії криються можливості для патріотичного виховання учнів. На уроках хімії можна запропонувати до обговорення такі питання: Хімічна наука і виробництво в Україні. Видатні вчені — творці хімічної науки, узагальнювати знання про  найважливіші хімічні виробництва в Україні, здобутки видатних вітчизняних і зарубіжних учених-хіміків.

     Під час узагальнення курсу хімії доцільно повідомити, що у складі Національної академії наук України працюють багато інститутів, де досліджуються теоретичні й практичні  проблеми хімічної науки й виробництва. Назви деяких інститутів говорять самі за себе: Інститут органічної хімії, Інститут фізичної хімії, Інститут загальної та неорганічної хімії, Інститут хімії високомолекулярних сполук, Інститут біоорганічної хімії та нафтохімії, Інститут монокристалів, Інститут хімії поверхні та ін. Обов’язково має звучати ім’я В. І. Вернадського, не лише як видатного природознавця планетарного масштабу, славетного земляка, а й як фундатора Академії наук України.

     Ознайомлення з іменами й науковими досягненнями вітчизняних хіміків, як правило, відбувається у взаємозв’язку зі змістом певних тем.  Наприклад, вивчаючи воду, семикласники мають довідатись, що цю речовину досліджують у Києві, в Інституті колоїдної хімії і хімії води Національної академії наук України. Електронні уявлення в хімії розвивав Л. В. Писаржевський, про нього слід розповісти під час вивчення будови речовин. У темі «Розчини» варто згадати А. В. Думанського й Ф. Д. Овчаренка. Вивчення сахарози, добування цукру можна пов’язати з працями М. А. Бунге, що стали внеском у розвиток вітчизняної цукрової промисловості. І. Я. Горбачевський першим висловив припущення про амінокислотний склад білків. Праці вченого стосуються органічної хімії й біохімії, він розвивав українську наукову термінологію, є автором підручників хімії українською мовою. Дослідження видатних українських хіміків-органіків А. І. Кіпріанова, О. В. Кірсанова, М. О. Лозинського, О. В. Богатського мають   значення не лише для розвитку теоретичної органічної хімії. Добуті цими вченими сполуки й розроблені ними методи лягли в основу синтезу сучасних барвників, пестицидів, лікарських препаратів тощо.

     Вітчизняні вчені не стоять осторонь досліджень у сучасних галузях нанонаук і біотехнологій. Такі дослідження проводяться в НАН України, а в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка створено Інститут високих технологій, де ведеться підготовка фахівців з нано- й біотехнологій.

Успішна організація навчально-виховного процесу на всіх його етапах, включаючи  зовнішнє незалежне оцінювання, багато в чому залежить від роботи регіональних методичних служб, які повинні забезпечити грамотно організоване й об’єктивне інформування вчителів про всі існуючі нормативні документи, заходи, програми, підручники та навчально-методичні посібники; дбати про формування професійної компетентності педагога.

Для роботи з обдарованими учнями та проведення якісної позаурочної роботи учителям хімії у 2016-2017 н.р. пропонуємо організувати учнів до участі у у Всеукраїнському Інтернет-турнірі із природничих дисциплін (http://www.vpd.inhost.com.ua), Міжнародній природознавчій грі «Геліантус» (http://www.helianthus.com.ua/), Міжнародному природничому інтерактивному конкурсі «Колосок» (http://kolosok.org.ua) тощо.

Зазделегідь повідомляємо, що у 2018 році Україна братиме участь у дослідженнях PISA (Programme for International Student Assessment, офіційний веб-сайт програми www.oecd.org/pisa), що проводиться кожні три роки. У ньому беруть участь 15-річні учні з більш як 70 країн світу. У вибраних навчальних закладах проводитимуться тестування із природничих наук, які мають на меті визначити в учнів здатність до використання знань і умінь з природничих наук у життєвих ситуаціях. Тому рекомендуємо вже із цього навчального року збільшити кількість завдань практичного спрямування на уроках.

А також із метою підвищення фахової ерудованості пропонуємо долучатися учителям хімії до участі у конкурсах «Геліантус учитель», Всеукраїнського Інтернет конкурсу „Учитель року-2017” за версією науково-популярного природничого журналу „Колосок”.

         Поліпшенню якості та результативності роботи вчителів у міжкурсовий період сприяє науково-методичний та інформаційний супроводи, що здійснюються відділом природничо-математичних дисциплін та технологій Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. М.В.Остроградського у співпраці з вищими навчальними закладами, методистами Р(М)МК (НМЦ), районними (міськими) та шкільними методичними об’єднаннями. Із цією метою педагоги залучаються до участі у різноманітних обласних заходах: науково-практичній конференції «Менделєєвські читання», семінарах «Проектна технологія навчання хімії», «Хімічна освіта: стан перспективи, розвиток», «Я хочу жити в якісному світі», тощо, роботі обласної авторської творчої майстерні вчителів хімії «Проектна технологія навчання як засіб формування компетентностей учнів на уроках хімії», керівник Шевченко С. В., учитель хімії комунального закладу «Полтавська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 3 Полтавської міської ради Полтавської області», районних (міських) методичних об’єднань. Також, варто знайомитись із досвідом кращих вчителів хімії області, зокрема переможцем обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» Ковтун В. М., учителя хімії Кременчуцької гімназії № 5 імені Т. Г. Шевченка Кременчуцької міської ради Полтавської області (адреса сайту: http://kovtun-vm.at.ua/).

Аналізуючи вищезазначене у 2016-2017 навчальному році методистам районних (міських) кабінетів (центрів), керівникам методичних об’єднань учителів хімії на серпневих нарадах та упродовж навчального року рекомендуємо:

 – опрацювати нормативні документи Міністерства освіти і науки України до 2016-2017 навчального року, методичні рекомендації «Про організацію навчально-виховного процесу з хімії в загальноосвітніх навчальних закладах Полтавської області» у 2016-2017 навчальному році та вимоги до оформлення документації навчально-методичної бази кабінету хімії;

 – ознайомити вчителів із оновленою програмою для 7, 8-х класів та критеріями оцінювання навчальних досягнень;

 – забезпечити належне оформлення класних журналів, ведення документації з безпеки життєдіяльності в кабінетах хімії;

– звернути увагу на самоосвітню організацію роботи вчителя, осучаснення змісту навчального матеріалу з хімії, створення умов для розвитку творчих здібностей учнів, систематичний самоаналіз власних уроків, вимоги щодо оформлення документації; на підготовку учнів до участі в зовнішньому незалежному оцінюванні 2017 року;

– продовжити роботу щодо поширення досвіду учителів по впровадженню інноваційних та інформаційно-комунікаційних технологій навчання;

– надавати методичну допомогу вчителям (особливо тим, які не мають відповідної фахової освіти та молодим спеціалістам) у міжкурсовий період;

– сприяти заохоченню і підтримці обдарованих дітей, учнівської молоді шляхом надання допомоги у підготовці їх до участі у Всеукраїнських учнівських олімпіадах, творчих та інтелектуальних конкурсах, залученню до науково-дослідницької та творчої діяльності;

– вчасно надавати інформацію про проведення та заохочувати вчителів до участі у всеукраїнських, обласних конкурсах, семінарах, конференціях та інших фахових заходах.

Корисні посилання для учителів хімії:

Освітній веб-сайт для вчителів хімії «Хімічна освіта Полтавщини» http://chemistry-forum.at.ua/

Сайт Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського http://poippo.pl.ua/

Сайт Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії: http://chemo.univer.kharkov.ua/olympiad.htmhttps://www.facebook.com/UkrChemOlimp/

Сайт Всеукраїнського турніру юних хіміків: http://chemturnir.org.ua

Віртуальна навчальна лабораторія: http://www.virtulab.net/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=57&Itemid=108

Сайт Всеукраїнського Інтернет турніру із природничих дисциплін: www.vpd.inhost.com.ua

Сайт Міжнародної природознавчої гри «Геліантус»: http://www.helianthus.com.ua/

Сайт Міжнародного природничого конкурсу «Колосок» http://kolosok.org.ua/

Правила безпеки під час проведення навчально-виховного процесу в кабінетах (лабораторіях) фізики та хімії загальноосвітніх навчальних закладів: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z1332-12/print1390817060173916

Положення про навчальні кабінети з природничо-математичних предметів загальноосвітніх навчальних закладів: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0044-13/conv

Перелік наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів:  http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/770-2000-%D0%BF

Стенди для кабінету хімії: http://stendik.com/stjendy-prjedmjetnyje/khimija/

Відео досліди із хімії (з архіву журналу «Хімія та хіміки»: http://chemistry-chemists.com/

Відео до уроків хімії: http://www.proshkolu.ru/user/labolga/folder/659693/

Домашні експерименти: http://www.diagram.com.ua/tests/himija/index.shtml

Інтерактивні вправи з хімії: http://learningapps.org/index.php?category=12&s=

Конспекти уроків: http://www.uroki.net/docxim.htm

Конспекти уроків: http://osvita.ua/school/lessons_summary/chemistry/

 

Переглядів: 676 | Додав: Адмін | Рейтинг: 5.0/21
Всього коментарів: 0

Хімія
Безкоштовний хостинг uCoz